Vícezrnné není celozrnné

21.11.2014 21:43

VÍCEZRNNÁ MOUKA NENÍ CELOZRNNÁ MOUKA

 

Výrobci potravin nás často balamutí – nabízí nám vícezrnné pečivo místo zdraví prospěšnějšího celozrnného.

  • Konzumací bílého (a bohužel i vícezrnného pečiva) dodáváme tělu pouze prázdné kalorie a minimum vlákniny.
  • Vícezrnné pečivo musí obsahovat min. 5 % mouky z jiných obilovin než je pšenice a žito. (POZOR, nemluví se zde vůbec o celém zrnu, pouze o více druzích obilí)
  • Cereální pečivo není legislativně upraveno, název pouze napovídá, že je vyrobeno z obilí (to je ale překvapení!)
  • Celozrnné pečivo musí obsahovat min. 80 % z celozrnných muk z celkové hmotnosti pečiva.
  • Celé zrno se skládá z obalu, klíčku a moučného jádra. Obal obsahuje minerální látky (fosfor, draslík, mangan, železo, vápník, hořčík), líček obsahuje cenné nenasycené mastné kyseliny, kvalitní bílkoviny, vitamíny E, B, B1, B6 a enzymy. Moučné jádro je bílý vnitřek a obsahuje zejména bílkoviny, škrob a málo živin.
  • Bílá mouka vzniká mletím moučného jádra.
  • Bílá mouka je ochuzena oproti celozrnné o cca 80 % výživných látek.
  • Celozrnná mouka obsahuje polysacharidy, tj. více zasytí, po jejím požití nekolísá hladina cukru v krvi. Má nižší glykemický index.
  • Zvýšená konzumace bílé mouky je považována za jednu z příčin zvyšující se intolerance lepku.
  • Nejmladším dětem do tří let je možné podávat kombinaci celozrnného a bílého pečiva, aby nedocházelo k přílišnému podávání vlákniny.
  • Většina osob konzumuje vlákniny nedostatek!

 

 

 

Zdroj obrázku: www.bio-life.cz