Kombinace potravin

15.02.2014 11:34

Inspirovali jsme se jedním  příspěvkem v naší diskusi a zpravovali stručně základní pravidla vhodného kombinování potravin. Můžete je vyzkoušet třeba při vašem domácím vaření.

Správné kombinování potravin má velký význam z hlediska fyziologie zpracování potravy v zažívacím traktu.  Každá potravina se tráví jinak a potřebuje jiný čas pro správné strávení. Nesprávné kombinace způsobují nadýmání, plynatost a pocit těžkosti po jídle. Správné kombinování potravy posiluje účinnost zažívání.

BÍLKOVINY se začínají trávit v žaludku za pomoci kyselých žaludečních šťáv.

TUKY jsou rozkládány až v tenkém střevě v zásaditém prostředí.

CUKRY (sacharidy) se zpracovávají v tenkém střevě a potřebují zásadité prostředí. V kyselém prostředí podléhají cukry rychlému kvašení.

  1. Ovoce je nutné jíst vždy samotné. Ovoce samo o sobě je velice rychle strávené, ale pokud se v žaludku potká s něčím “pomalejším”, začne kvasit. Svačinka v podobě pečiva doplněná o ovoce může způsobit nadýmání případně jiné trávicí potíže. Pokud sníte oběd/svačinu, počkejte alespoň 2 hodiny, než si dáte ovoce. Ovoce můžete jíst půl hodiny před hlavním pokrmem.
  2. Káva, melta, kakao, mléko není také vhodné kombinovat s ovocem.
  3. Mléko je dobré pít samostatně (výjimkou jsou obilniny) a obzvláště nevhodné je kombinovat mléko s masem a citrusy. Ájurvéda doporučuje pít mléko teplé, svařené s kořením pro lepší trávení (špetka kurkumy a kardamomu).
  4. Zelenina, např. okurka nebo paprika či mrkev, se dají kombinovat s jakýmkoliv jídlem a jsou z hlediska našeho trávení vhodnějším doplňkem ke chlebu než ovoce.
  5. Není vhodné kombinovat dva pokrmy bohaté na bílkoviny, velmi zatěžují naše trávení, může nám být po nich těžko, nadýmají nás (příklad čočka s párkem). Vhodnější je kombinovat luštěninu se zeleninou nebo obilovinou, maso s dušenou zeleninkou.
  6. K masu je dobré jíst dušenou zeleninu, pokud chcete mít čerstvou, tak raději menší množství, abyste předešli nadýmání.